יום שלישי, 10 ביולי 2012

אוריינות ?

כרכזת שפה מספר שנים לא מבוטל. ולאורך כל השנים השתלמתי בתחום. כאשר שמעתי לראשונה את המושג אוריינות דיגיטלית, הרמתי גבה ואמרתי לעצמי יפה, הרי ללא אוריינות כל פעולה שנעשה בסביבת המחשב תהיה פעולה לשם הפעולה ולא למטרות הבנה מסדר גבוה ובעצם לא התקיים כל תהליך למידה.

כשהתחלתי את הלימודים לתואר השני מושג זה עלה לא פעם בקרב כלל הלומדים. הסתכלתי על חתך הלומדים ושאלתי את עצמי האם לכולם יש את הכלים להתמודדות עם "אוריינות דיגיטלית" ושאלה זו לא הרפתה ממני, שהרי שייכתי את המושג לתחום השפה להתמודדות עם קריאה וכתיבה של טקסטים. שהרי האוריינות בבסיסה היא היכולת לקרוא ולכתוב. במשמעות רחבה יותר, המושג מציין שליטה ביכולות תקשורת נוספות - דיבור, האזנה והתבוננות - המאפשרות, יחד עם כישורי קריאה וכתיבה, תפקוד נאות בחברה.
החלטתי לבדוק את המושג :מושג אוריינות לקוח מהארמית- 1. היכולת להשתמש בשפה (בייחוד בשפה הכתובה) במגוון רמותיה וגילוייה. האוריינות קשורה לתפקודי השפה של האדם. מכיוון שהשפה קשורה בכל מה שאדם עושה, ניתן לומר שהאוריינות היא בבסיסו של כל תחום שבו אנו פועלים גם בחיי היומיום וגם בחיים הבית ספריים.
אפשר להגדיר סוגים שונים של אוריינויות, כגון "אוריינות מוסדית", "אוריינות מחשבים", "אוריינות מערבית", "אוריינות ביקורתית" "אוריינות מתמטית" - הכול לפי ההקשר או לפי התפקוד הנדרש.

על האוריינות הדיגיטלית אכתוב ברשומה הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה