יום חמישי, 12 ביולי 2012

אוריינות דיגיטלית

האם ניתן לקיים אוריינות דיגיטלית ללא אוריינות שפה?
קישור:  סטנדרטים במידענות

ההגדרות השונות של המושג אוריינות משקפות את האופי הדינמי והמתפתח של המושג ואת המשמעות המורכבת של אדם אוריין בחברת הידע.
לדעתי אוריינות דיגיטלית מכילה את כישורי השפה - קריאה וכתיבה מושכלת למיומנויות הנדרשות מן הלומדים במאה ה-21. התלמיד צריכה להיות היכולת להעריך נתונים ומידע להתמודד בעצמו עם שאלות , סוגיות ודילמות. עליו לאתר בעצמו את המידע החסר לו ,למיינו , לסננו , לארגן אותו , לערוך אותו , לעבדו , לאתר מידע נוסף , לעמת אותו עם ידע קודם , להעריכו באופן בקורתי , להסיק מסקנות , וכך להמשיך עד למציאת פתרון יצירתי מבוסס ומנומק . כתיבה אפקטיבית ומשמעותית- להשתמש במידע ולהעביר אותו באופן יעיל לנמען.
מכאן, לדעתי אין להגדיר או לכתוב על אוריינות דיגיטלית ולא לכלול את כישורי שפה מאחר והן מיושמות תוך שימוש במחשב וברשת האינטרנט לצורכי למידה אישית ושיתופית.
 אך בניגוד לקריאה הליניארית בספר, הקריאה בסביבה הדיגיטלית מסתעפת, הקוראים עוברים ממקום למקום באמצעות קישורים , לפי העדפותיהם ולפי מטרותיהם. בנוסף האוריינות הדיגיטלית מצרפת לתהליך הבניית הידע את המיומנויות הבאות: שימוש מושכל במקורות מידע חזותיים וקוליים , יכולת להפיק מידע ממקורות חזותיים וקוליים , זיהוי שאלות חשובות , קריאה מרפרפת או סורקת לצורך איתור מידע , מיון מידע רלוונטי , ניתוח מידע , תיקוף מידע ( הערכת איכות המקור , ( מיזוג מידע , תקשורת / הפצת מידע ועבודה בצוות .
לסיכום: בתהליך הבנת הנקרא של הטקסט נדרשים הלומדים לידע קוגניטיבי ולשוני וללא מיומנויות הנ"ל לא יוכל התלמידים לא יוכלו לבצע תהליכים מידעניים ראויים
מכאן שכישורי שפה והאוריינות הדיגיטלית רלוונטיים לכל תחומי הדעת 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה