יום שלישי, 10 ביולי 2012

מהי למידה שיתופית בעידן האינטרנט?

כאשר אנשי חינוך דברו על למידה שיתופית, עוד לפני עידן האינטרנט , מיד קפצה לנגד עיננו האינטראקציה בין הלומדים. מושג זה התייחס ללמידה המאפשרת לכל לומד לבטא את עצמו בתוך קבוצה ומאפשרת לו ליצור קשרים חברתיים עם הקבוצה .
כיצד למידה שיתופית מקוונת באה לידי ביטוי?
למידה שיתופית או הוראה שיתופית היא למידה בה מספר אנשים עובדים יחד כדי למצוא משמעות, לחקור נושא, לשפר מיומנויות ועוד.
כאשר אנו דנים בשיתופיות האם אנו עושים את ההבחנה בין תהליך משתף -collaboration מייצגת אוסף של פעולות הנעשות בשיתוף פעולה במהלך העשייה ועד לתוצר- התקשרות הדדית של משתתפים במאמץ מתואם לפתרון בעיה לבין cooperation, מייצגת אוסף של פעולות הנעשות בנפרד ומביאות לתוצר משותף - כשכל אחד אחראי לחלק מהמשימה ?


הלמידה השיתופית בעידן האינטרנט היא כל תהליך הוראה/למידה הכולל יסודות של שיתוף פעולה ואינטראקציה קבוצתית בין התלמידים במהלך הלימוד לשם השגת תוצרי למידה (להבדיל משיתוף פעולה חברתי) או ליצירת ידע קבוצתי.


דור האינטרנט שאנו עדים לו בשנים האחרונות, הנו דור המאפשר שיתוף, יצירת תוכן עצמאי שעד כה היו מותקנים רק על המחשב האישי. כיום למידה מקוונת מאופיין בשיתוף בידע ובבניה שיתופית של ידע בין המשתתפים באמצעות קשרים חברתיים בסביבת המחשב והאינטרנט. שיתוף בתמונות, כתיבת סיפור משותף לתמונות, עורך מסמכים באופן שיתופי ויכולת לשתף תכנים בין משתמשים באינטרנט, כמו רשומות בבלוגים , ווקי , רשת חברתית- ווב 2.
דוגמת הבלוג שהינו - ביטויי לקול האישי. קשר בין כותבי וקוראי הבלוג מאפשר שיתוף בין עמיתים וקוראים בדעות, עמדות, תגובה לרשומות והחלפת קישורים רלוונטיים ללמידה. למידה זו מאפשרת יצירת קשרים סביב סוגיות ונושאים שונים. זוהי למידה שיתופית? הלומדים בסביבת ווב 2 מפסיקים להיות כלי לצריכת תוכן ועוברים להיות יצרני תוכן, שבו למידה היא דבר שמיוצר על ידי המשתתפים.   קישורים:
http://shluvim.macam.ac.il/pg/blog/izvial/read/35894/----

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה