יום שלישי, 10 באפריל 2012

פדגוגיה חדשנית או כלי טכנולוגי

פעימה ראשונה יצאה לדרך בשנת תשע"א כשתוכנית התקשוב הלאומית הציבה מטרה – 'התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 , תוך הובלת פדגוגיה חדשנית בבתי הספר והטמעה של טכנולוגיות מידע בתוכניות הלימודים.יעדי תוכנית התקשוב
האם  אנו רואים פדגוגיה חדשנית שבה גישת ההוראה והלמידה, התכנים והידע הנלמדים רלוונטיים למציאות המשתנה או בעצם זהו שימוש  בטכנולוגיה חדשנית?
בשלב הראשון, הבסיסי, בבתי ספר מסופקים מחשבים ניידים למורים ועמדה בסיסית בכל כיתה (מקרן, אמצעי החשכה, רמקולים וחיבור אלחוטי לאינטרנט), בית הספר מקבל תקציב שוטף להפעלה הכולל תקציבי חיבור לאינטרנט, לספקי תוכן ותקציב לתחזוקה. צוות ההוראה בבית הספר מלווה בהשתלמות והדרכה במקצועות הליבה, עברית, מתמטיקה מדעים ואנגלית כשכל אחד ממורה מהמורים מודרך אך ורק בתחום אחד. שאר הצוות מקבל הדרכה של 30 שעות השתלמות (אופק חדש).
עד היום ההכשרות המורים היו נקודתיות והמורים  לא הצליחו לעמוד בקצב השינויים. במשך שנה וחצי גיבש יחד עם משרד החינוך, בראשותו של רוני דיין וצוותו,  תוכנית הכשרה מקצועית, מפורטת ומקיפה, הלוקחת בחשבון את הרמות השונות והמיומנויות התקשוביות של המורים באותו חדר מורים. נציגי משרד החינוך הם רוני דיין, מנהל גף תקשוב במשרד החינוך, ומנהלת המינהל למדע  וטכנולוגיה במשרד החינוך,
ד"ר חנה ויניק: ."אנחנו מנסים לשנות את אופי השימוש במחשב בבתי הספר, לפרוץ את גבולות מעבדת המחשבים ולהכניס אותם לכיתות. המצב האופטימלי הוא שבכל כיתה תהיה עמדת מורה עם מחשב ולוח חכם. המחשב אינו מהווה תחליף להוראה האנושית. בית ספר צריך להיות ערוך למצבי הוראה ולמידה שונים: הדגמה במחשב, עבודה בקבוצות ולעיתים גם הרצאה, ההוראה בעתיד תהיה יותר מגוונת"
מתון : מחשב נייד לכל מורה – מורה מעודכן בעולם דיגיטלי, עושים עינין 17
מצפייה שלי בשיעורים ושיח עם מורים בעקבות שיעורים מקוונים, נוכחתי לראות ולדעת שעמדת המורה המקוון היא עוד טכנולוגיה לעזר ולשימוש המורה . לדוגמה , צפיתי בשיעורים ששילבו יותר טכנולוגיה חדשנית כמו, צפייה של חמש דקות בסרט הקשור לנושא השיעור ,  בשיעור מתמטיקה הוצגה מצגת המסבירה מהם קווים מקבילים, או הצגת תמונה במצגת המעודדת כתיבה. מה נשתנה בין המאה העשרים ואחת למאה ה20 כשמורה עמדה  ליד מטול המציג שקפים, כצפייה בסרט הייתה באמצעות טלוויזיה ווידאו או השימוש במחשב במעבדת מחשבים היה עם מקרן שהמציג מצגות ועוד כאלה. בתהליך ההוראה -למידה בסביבה מת וקשבת כפי שאכן זה לרוב מתבצע , המורה עומדת ליד המחשב והמסך במקום הלוח, כשהיא מציגה את תכני השיעור מפעילה את התלמידים בכתיבה במחברות, ספרים, לדעתי זהו שיעור מסורתי לכל דבר הבנוי  באופן לינארי על- פי  לו"ז ותכנון מערך שיעור .
כמו כן טופס תכנון השיעור המקוון  מובנה כמערך המסורתי הקיים- לינארי , מה קודם למה ומה בא אחרי מה: פתיחה, גוף השיעור וסיכום השיעור ב- 45 דקות. 
לאחר 30 שעות השתלמות שזו טעימה של התקשוב . אני תוהה ושואלת את עצמי למה לא להמשיך בהדרכה והכוונה למורים לתכנן שיעור מקוון בצורה מושכלת ואוריאנית המתאימה לעולם המשתנה של המאה ה-21 ואחת. 
בבית ספרי קיימת מעבדת מחשבים ובה מחשבים ישנים, רובם פעילים. לכל כיתה יש שעתיים שבועיות של למידה במעבדת מחשב. המורה מציגה את הנושא השיעור והפעילות באמצעות מקרן מתוך אתר בית הספר ומאפשרת לתלמידים (בזוגות) לפעול וללמוד בסביבה מתוקשבת. תלמידים שלא סיימו את המשימות מעלים את העבודה לתיק עבודות באתר בית הספר וממשיכים בבית.
האם לזה התכוונו כשאמרו  "פדגוגיה החדשנית"?
לסיכום אם המורה ינצל את הטכנולוגיה המתקדמת של המאה ה-21 , באופן הדוק בין למידה מתוקשבת לבין למידה איכותית. זאת אומרת שילוב המחשב כמקור נגישות למידע, כאמצעי מגוון שיהפוך את הלימוד למעניין יותר, אמצעי מעורר מוטיבציה מאתגר ויבין שסביבת הלימוד השתנתה ומאפשרת לכל תלמיד להביא לידי ביטוי את הידע שלו בהתאם לרמתו האישית. כשהלמידה קושרת בין המה והאיך אנו נראה פדגוגיה חדשנית ואם לא אנו נראה עוד כלי טכנולוגי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה